Onze samenwerking met De Valck.

Voor een voorgenomen directiewisseling zochten we een partner die ons kon helpen bij een professionele en succesvolle invulling van de vacature van een directiefunctie.
We kwamen in contact met Robert van Overbeek van De Valck. Hij vertelde ons wat zijn bedrijf voor ons kon betekenen.
Zijn overtuigende aanpak van het werving en selectie traject, alsmede het complete aanbod van diensten (o.a. werving en selectie, assessment, evaluatie, teamontwikkelingsprogramma) hebben ervoor gezorgd dat we met De Valck het traject zijn gestart. Door een goede gezamenlijke voorbereiding konden we onderling snel schakelen. De data van de gesprekken en afspraken waren op voorhand bepaald, waardoor het gehele wervings- en selectietraject binnen 4 weken succesvol kon worden afgerond.

Robert was bij alle gesprekken met de kandidaten aanwezig; zowel bij de eerste gespreksronde bij hem op kantoor als bij de volgende gespreksronden met ons.
De communicatie was altijd open en eerlijk waardoor er voor alle partijen geen verrassingen waren.
We hebben de samenwerking met Robert als zeer prettig en constructief ervaren.
Bij een volgend traject zullen we hem zeker weer benaderen.

Karin Langhout - Elzinga, Algemeen Directeur Elzinga B.V., specialist in spuitwerk

Nagenoeg iedere organisatie zal inmiddels de gevolgen hebben geproefd van de gespannen arbeidsmarkt. Op ieder functieniveau zijn steeds minder kandidaten actief op zoek en moeten meer actief benaderd, geënthousiasmeerd en geactiveerd worden om uw vacatures te vervullen. Zo is het vervullen van een vacature een steeds meer tijdrovend proces geworden.

Zelf hebben wij zeer goede ervaringen met de tactiek van ‘Volle bak er voor gaan!’, waarbij wij tot doel stellen om een vacature, op HBO-niveau of hoger, binnen 4 weken te vervullen. HR-afdelingen vinden het werven en selecteren vaak één van de leukste taken, maar het ontbreekt hen vaak aan de tijd en de middelen (als tijd voor actieve werving, een kandidatenbestand en een netwerk) om een vacature binnen een zo korte termijn te vervullen. Hierdoor staan vacatures vaak (onnodig) lang open en verliezen ze aan wervingskracht. Soms kiezen organisaties er voor om dan alsnog de werving uit te besteden, maar ook dan heeft de vacature al aan wervingskracht verloren.

Onze ervaring: door alle werving- en selectieactiviteiten binnen 4 weken af te ronden (naast de beschikking over de juiste ‘middelen’), wordt de kans op invulling van een vacature aanzienlijk vergroot!

En ‘Volle bak er voor gaan!’ richt zich wat ons betreft ook op het behouden en verder ontwikkelen van het aanwezige waardevolle arbeidspotentieel, van medewerkers tot toezichthouders.

 

In de nieuwe CAO voor het Slagersbedrijf is afgesproken dat ORBA in de slagersbranche van kracht is per 1 juli 2018.

Dit betekent dat u als ondernemerin de slagersbranche de bedrijfsfuncties binnen uw slagerij beschreven moet hebben, de bedrijfsfuncties in een nieuwe functiegroep moeten worden ingedeeld en dat er voor iedere werknemer een (nieuw) salaris moet worden vastgesteld.

Voor meerdere slagers hebben wij ORBA ingevoerd. De ervaring leert dat het voor ondernemers tijdrovend is en ten koste gaat van andere werkzaamheden.

 

2018 12 04 14 50 08

Op deze home-site vind je nadere informatie over de training 'Bewust ik'.

Een nieuwe methode waar we erg goede ervaringen mee hebben!

Voorafgaand aan het ontwikkelassessment is er een pré-assessment, inclusief een intake. Het pré-assessment maakt het voor ons mogelijk om het ontwikkelassessment zodanig.in te richten dat het leereffect en het zelfbewustzijn zo groot mogelijk zijn.

Vervolgens doorloop je met de door jou vooraf ingebrachte ontwikkelpunten het maatwerk ontwikkelassessment en wordt je gecoacht op je ontwikkelpunten. Ook tijdens het ontwikkelassessment kunnen overige ontwikkelpunten zichtbaar worden en kunnen we zonodig het assessment aanpassen.

Je krijgt reflectie, tips en handvatten die je direct tijdens de dag kunt toepassen en proberen in een veilige omgeving. Want het gaat er juist ook om 'wat bij jou past'. 

Voor medewerkers en managers! 

Over het algemeen is feedback geven en ontvangen erg lastig. Ons brein helpt ons daar in de basis ook al niet bij. Sterk gericht op ‘overleven’, calculeert ons brein in dat feedback geven een reactie tot gevolg kan hebben dat ons brein ziet als een mogelijk gevaar. Maar feedback geven is erg belangrijk, ook voor het succes van een organisatie. Meer dan 80% van de teams kunnen ‘meer geld verdienen’ wanneer de teamleden elkaar meer feedback zouden geven. Dus feedback draagt bij aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen. Organisaties besteden al vaak tijd en geld aan trainingen feedback geven. Echter vaak met weinig resultaat of een kort resultaat. Men ziet vaak resultaat bij de medewerkers die toch al minder moeite hadden met het geven en ontvangen van feedback. De trainingen richten zich vaak op het aanleren van een bepaalde methode, die het makkelijker moet maken. Wij hebben ook dergelijke feedbacktrainingen gegeven. Maar wij hoorden ook van klanten dat het effect mager was en het snel wegzakte.

Ik vond dat er in de trainingen vaak onvoldoende aandacht was voor de persoonlijke eigenschappen van de feedbackgever c.q. de feedback ontvanger. De persoonlijke eigenschappen zorgen voor een individuele drempel en deze kan dus per persoon erg verschillend zijn. Enkel een feedbackmethode aanleren is dus ook onvoldoende, er moet een verdieping zijn naar de persoonlijke eigenschappen om te komen tot ‘wat is jouw manier van feedback geven en ontvangen?’. Tijdens de trainingen ‘Bewust ik’ heb ik deze nieuwe methode uitgeprobeerd en deze blijkt veel effectiever, omdat het aanleren van feedback geven en ontvangen, inzicht in, hoe de reactie bij anderen kan zijn op basis van jouw manier e.d. veel meer naar een individueel niveau gaat.

Wilt u meer weten over deze wijze van ontwikkelen van feedback geven en ontvangen? Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Robert van Overbeek. E. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

M. 06 22 929 000 T. 0513 200 901

Voor Elzinga BV te Jirnsum zoeken wij een Algemeen Directeur m/v. Zie voor informatie bij 'vacatures'. 

De laatste jaren zijn wij steeds meer actief in de zorgsector, vooral in de ouderenzorg en ziekenhuiszorg. Vorige week (voorlopig) de laatste training gegeven voor een ziekenhuisgroep in het kader van ‘Kwaliteitsimpuls Personeel Ziekenhuiszorg’. Hen wacht een verhuizing van 2 ziekenhuislocaties naar één mooi nieuw ziekenhuis. Binnen deze ziekenhuisgroep gedurende 2 jaar meer dan 200 ziekenhuiszorgprofessionals en hun managers gedurende trainingen van meerdere dagdelen mogen ondersteunen. Wat vaak ter sprake kwam waren de hoge werkdruk, geen tijd voor pauzes, minder tijd voor de zorg die zij ook graag willen leveren (even dat praatje aan het bed), etc. Wat eigenlijk nooit ter sprake kwam waren spijt voor de beroepskeuze en de salariëring. ‘Je kiest voor de zorg vanuit je hart, een roeping’ en dat geeft veel voldoening, maar vraagt ook ‘offers’. Soms ook de problemen van patiënten mee naar huis nemen en moeten verwerken.. Bijna met pensioen of nog bezig met de HBO-V, fulltime of parttime, uitvoerend of leidinggevend, het maakt geen verschil.

Mijn zoontje zit in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs en 2 weken geleden hadden we op school een voortgangsgesprek, waarin (nu al) beroepenoriëntatie onderwerp was. De zorg sprak hem niet aan, zoveel zorgen voor mensen. Nee, hij wordt liever ondernemer. Niet zo hard werken en veel geld verdienen. Ik gun hem dat van harte, maar heeft nog niet een echt realistisch beeld. En ik dacht, ja dan moet je niet voor de zorg kiezen, daar is het vooral andersom, hard werken en niet zoveel geld verdienen. Erg veel waardering voor mensen die in verschillende facetten van de zorg werkzaam zijn, daar mogen we zeer dankbaar voor zijn. En met de krapte op de arbeidsmarkt, bezuinigingen e.d. zal de druk daar alleen maar toe nemen. Voor ons leuk en dankbaar om vanuit onze invalshoek een bijdrage te mogen leveren aan de zorg, d.m.v. selectie, assessments, trainingen, teamontwikkeling e.d. Mijn collega zei ‘wij kunnen zo ‘zorg voor zorg’’ hebben, maar het staat niet in verhouding tot wat de zorgprofessionals in Nederland als bijdrage leveren.

Robert van Overbeek van De Valck

Doet u als gemeente of provincie ook mee aan de actieweek ‘Meester in je werk’ van 12 t/m 16 november, of organiseert u in het najaar andere activiteiten op het gebied van mobiliteit?  

Een Friese gemeente biedt in die week een workshop aan die wij speciaal voor die week en met als ‘rode lijn’ mobiliteit hebben samengesteld. De workshop bestaat uit een selectie van onderdelen die deel uitmaken van de training ‘Bewust ik’, een training die al enige tijd door ‘Werken in Friesland’ wordt aangeboden en enkel als uitstekend of goed is beoordeeld. De workshop sluit ook aan bij dè HR-onderwerpen voor 2018: ‘eigenaarschap’ en ‘verandervermogen’.

 Update: inmiddels bieden 3 gemeenten de workshop 'Bewust ik' aan aan de medewerkers in de 'Meester in je werk-week'.

 Aanmelden voor de training ‘Bewust ik’ (open inschrijving) kan weer voor de trainingsdag 17 mei as. Bij 3 of meer aanmeldingen voor deze trainingsdag voor zaterdag 5 mei as. namens uw organisatie is 1 deelname kosteloos. ‘Bewust ik’ is een leerzame, zeer afwisselende en leuke training die alleen maar als 'uitstekend' en 'goed' is beoordeeld. De training versterkt o.a. persoonlijke effectiviteit, het vermogen om met veranderingen om te gaan, invloed (in de werk en privésituatie), eigenaarschap, effectief gedrag, zelfbewustzijn, samenwerking, technieken om feedback te geven en te ontvangen e.d. Met een eigen persoonlijkheidsprofiel als ‘rode draad’ wordt het persoonlijk effect van de training in belangrijke mate versterkt. Alternatieve trainingsdagen zijn in overleg, bij minimaal 3 deelnemers, mogelijk. Wanneer op de door u gekozen trainingsdag(en) het maximaal aantal deelnemers is bereikt, zullen wij in overleg met u tot een andere trainingsdag komen. De training kan ook incompany worden gegeven. Zie voor nadere informatie over de training of aanmelding www.werkeninfriesland.nl/opleidingen/ of www.devalck.nl. U kunt voor nadere informatie ook contact met mij opnemen via E. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., T. 0513 – 200 901 of M. 0622929000

Na de succesvolle werving van een Voorzitter, zoeken wij nu voor de SAR een Bestuurslid/Secretaris m/v. Zie voor nadere informatie 'Vacatures'.

Ook dit jaar willen wij met een voorjaarsactie een aantrekkelijke korting bieden op recruitment opdrachten en assessments.

Op recruitment opdrachten bieden wij een aantrekkelijke korting op onze succesfee. Extra aantrekkelijk voor u is dat wij grotendeels werken op basis van 'no cure, no pay'. Bij 'Uw oplossingen' krijgt u een goed beeld van onze zeer zorgvuldige aanpak en daarnaast zijn wij goed in staat om in deze krappe arbeidsmarkt geschikte kandidaten te werven, door middel van actieve online werving en ons grote netwerk.

Tijdens de voorjaarsactie bedragen de kosten voor een assessment € 1350,- excl. BTW in plaats van € 1815,-!